TELA'AH

ko tela'ah apo ni?
ko pulak, mcm blakon jo...

ni pun mesti tgh blakon mentela'ah

Beberapa hari lepas, saya terpasang radio.
Saya tidak menukar siaran tersebut, walaupun saya sangat lemau mendengar juruhebah sedang bersoal jawab dengan si pelajar cemerlang SPM 2008.

Tiba pada dialog juruhebah dengan rakan-rakan si pelajar cemerlang 2008, tiba-tiba saya segar:

Rakan: Dia ni kalo takdo guru, guru keluo ke, dia takle dok diam, dia terus ke perpustakaee untuk menTELA’AH [mengulangkaji].Jadi itu merupakan salah satu faktor kejayaaee dia mendapat 20 A dalam SPM nie.

Patutla saya tidak mendapat 20 A dalam SPM beberapa tahun lepas, ini kerana walaupun guru saya berada di dalam kelas, saya tetap tiada di dalamnya, saya bukan ke perpustakaan, jauh sekali, saya akan berada di belakang dewan, tepi padang, belakang makmal Sains atau bawah katil asrama untuk mentela’ah, mentela’ah, mentela’ah apa..mmm..nanti saya cuba ingatkan apa yang saya pernah tela’ah...

~sedang mendengar: Wonderwall-Oasis

MC: Saya tiba-tiba teringin nak mentela’ah ..

7 comments:

ReActivate said...

::: askm makcunyer.. cikgu ker
::: makcu nih? mcm cikgu sbb leh
::: amik gambar murid2 scr closeup
::: atau dijemput atas satu program
::: [huhuhu] tekun betul depa men-
::: telaah yek? sampaikan org amik
::: gambar pon depa buat tak tau..

Hj Ahmad Nazif Ishak said...

Asalammualaikum..

Terima kasih kerana singah blog saya.. Gambar2 awak snap tu cantik2..
Salam kenal dari saya..

W'salam..

hamba said...

yo'oo je.. musti anda membaca buku bergambar.. mcm mana la nak dapat 20A.. sya pn xdpat 20A.. sbb sya amik 9 subjek je..

ayie said...

huih........rajinnye budak2 tu....

Makcu said...

reactive zul: wa'laikumussalam, sy penah jadi teacher dululee, sekarang tidak lagi. nih djemput ke sekolah ni amik untuk progrm, budak2 nih blakonn jaa lebih2 hehhehhehe

nazif: wa'laikumussalam, ye same2 laa kite, uisshh takleee, secantik gambo awak, salam pknalan jugak..

hamba: ahaaalaa.. ye tak yee jugak, zaman sy ade 9 A je, paling byk pun 10 A jee...owhh patotlaa tak dpt 20 A hehhehehe:P

ayie:mereka semua suka blakon, setelah cikgu mereka m'ugut mereka..huhuhu..ciannn!!!!

Anonymous said...

cikgu!!!saya nak kongsi ilmu ngan cikgu boleh?tukar2 cara mengajar!!!hahahaha.
CEKGU ALINA

Makcu said...

bulehh cekgu alina!! erkk cekgu alina nak tukar2 ilmu mengajor apo? sy sgt2 hargai usaha besungguh2 cekgu ini!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...