GAJI

ubi nih nampak manis
belila da terusha2 dr tadi..
ni jela gaji pakcik nih arini, stelah kami berborak pnjg
memang manis pun mcm pakcik ni gak



Dialog serius bersama En Ah Hua dalam perjalanan melalui Jalan Dongwei:

Saya : Berapa GAJI ijazah sini?
En Ah Hua: 2000 yuan, lebey kulang RM1000
Saya: Sewa rumah?
En Ah Hua: Sama loh, 2000 yuan, lebey kulang RM1000
Saya: Ait abis tu, belanja makan?
En Ah Hua: Takla makan!!! Heehhe, adalah sikit, dalam 10 yuan atau itu tempat kilija bg makan atau makan ubi pun suda kenyang loh.. [sambil meneguk Air Coca-cola tulisan cina]
Saya: Owh…
En Ah Hua: Ini gaji legree [ijazah] sama itu gaji SPM di Malaysia kan ..
Saya: Agaknyeee..
En Ah Hua: Haiyaa..talak tau ka…
Saya: Taula…
En Ah Hua: Kita kena banyak syukur sama Tuhan, yang penting kita ada kilija, manyak susah wooo lapat kilija sini, gaji sikit pulak, oklaa dali takda kan, lapat makan ubi pun ok jugak…
Saya: Btul, btul, btul [mengangguk tanda keinsafan]

~sedang mendengar: Kau Yang Punya-Malique feat Najwa

MC: En Ah Hua ni memang suka ubi agaknya, sikit-skit ubi, berhenti mana tempat pun kami akan singgah orang jual ubi .
Syukurla kita ada kerja dan bergaji!

6 comments:

ReActivate said...

::: salam makcu [huhu] selera betul tengok ubi yg dijual di china tuh.. kuning oren yee.. nih kalo panggang panas sodap tuhhh.. duit china dgn m'sia mcm mana nilainya yek? makcu nih ada kampong kat china ker? saya baca posting 'gaji' makcu nih sampai abis.. terkezut gak bila makcu ada sebut tgh jiwang kampong halaman.. maksud makcu? saya tengok pakcik dlm gambar ini serupa plak dgn pakcik dlm entry 'sejuk' tuh.. sama ker? sapa pula pakcik ah hua tuh? [huhu] byk plak soal saya nih.. saya pon baru ajer ikuti 'siri' china makcu di sini.. maybe makcu dah habaq di entry2 sblm ini.. sorry ye tanya..

::: [re]: yeep jeddah dah maju berbanding 10 thn lepas [berdasarkan cerita ibu & ibu saudara saya yg telah ke jeddah dahulu kala] canteekk bandarnya, mcm kat negeri omputeh [huhu] kat masjid terapung tuh gak byk peniaga indonesia yg menetap di sana.. 'bakso' pon ada dijual [hehehe] kelakar.. saja jer tukar lagu, biar happy sikit [hehe]..

alizarin said...

Terasa keinsafan yang sangat mendalam ketika menghayati entry ini............................................kelu.........................................tidak terkata.......syukur...........

Seladang said...

Di Malaysia ini bukan saja ala keleja, ala gaji tapi lali musat luit kopi! Kelajaan Negeli pun sulah moleh jual bili.

Makcu said...

reacitive zul: salam,
*duit china sparuh dr duit kita, kira kita kayala dok sana, rm5= 10 yuan
*nenek dr sana, tp mantainla mak sy tak tau pun mana satu kg dia hehhehe...
*owh pakcik dlm semua gambo adalah org yg berbeza2, udah depa tgok sy lain mcm jaa... amik jelaa gambo depa, depa pun suke gak hehhehe...
susah pulak nak jumpe org mlayu mse kat sana, mybe bukn wktu cuti sekolah kat msia, tp kat sana tgh cuti sekolah, tuh yg ramai org depa, depa pun nampak pelik kot org pakai tudung muke lainnn mcm ja..
* en ah hua...rakan sepermainan di sana..wowoowow..buleh kita bermain2 hehhehe...
* takpe, sy mmg suke jwb soklan, lagi2 soklan yg mencabar mcm ni hehhhe
* da abis da pun siri china, lps nih trus bcuti kat tempat lain...
- yehh, pasal tuh ade kwn2 sy yg dok mekah da pindah ke jeddah...nak nampak mcm dok kota diorang kata..huh!

alizarin:ye sy pun insap.. nasib baik kita kija n bgaji kan.. sob sobb sob..

seladang:ini malaya manyak baguss maaa, luit kita luit kelajaan jugak.... luit kelajaan, luit meleka ajaa maa...itu mmg cemelang.. gemilang n temberang maaaa...

Anonymous said...

Makcu ni mmg suke makan angin sebab mendapat tajaan dr kak ros@mak long, tue belum lg CEO, maklumla anak bongsu yg banje...setuju makcu???

Makcu said...

bukan tajaaan..hutangann !!
mane ade banjee..anak yg baik lg mdengar kata orang tua mmg akan dpt selalu bjln2 heuehuahuahaua
ek jelessss lagi yeeee...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...