TERJEMAH

*nasib baik dia tak suruh terjemah yang ni...

Raz tanya, saya sebagai seorang yang bertanggungjawab (baca: terpaksa), cuba untuk menjawab soalannya.

Raz: Tolong aku
Saya : Boleh….
Raz: TERJEMAHkan dalam bahasa penjajah (bahasa Inggeris)
Saya : Boleh....
Raz: Nie untuk subjek bahasa Melayu aku
Saya: (Mengangguk)
Raz : Kami kena amik tajuk-tajuk novel nih...
Saya : (Sekali lagi mengganguk)
Raz: Ok... Bidasari
Saya : Aaaaaa....
Raz: Badai Mantera...
Saya : Aaaaaa.....
Raz: Aaaaa..ja..tadi kata nak tolong aku
Saya : Dalam bahasa Melayu pun aku tak tau, menda maksud dia... nak suh terjemah mendanyaaa...
Raz: Arghhhhhh!!!!
Saya: ( Salahkah saya berterus terang)

*Perbualan kami telah diterjemah juga*

[Raz dari Maldives, pelajar baru untuk kelas bahasa Melayu, seharusnya terjemahlah ‘novel-novel’ seperti Sang kancil dan Buaya, Anjing dan Bayang-bayang atau Bawang merah Bawang Putih atau sila anda cadangkan....]

~sedang mendengar : Indah Kuingat Dirimu dari Yovie & The Nuno

17 comments:

aifaaifa said...

pergh.. bdk foreign kene baca buku cmtu ke? naseb tak disuruh baca A. Samad Said ke... Shahnon Ahmad Ranjau Sepanjang Jalan ke...

Selamat ye kak...membantu rerakan itu amalan mulieeee~

Makcu said...

tidaaakk.. tidakkk.... aku lebih rela bantu yg a. samad said, shahnon.. lagi huhuhuk

makLONG said...

hahaha..ye ke?? kalau ayat2 cinta sng skit..'the words of love..' hehe.. bagus tol uia ek...:p

Makcu said...

ahaaa mmg bagus n myusahkan aku nak translate tok diaaa...iklasss..iklasss hehhehe

Nafastari said...

Teruknya pensyarah kawan kamu itu! Kerja-kerja rumah itu tidak sesuai dengan seorang pelajar di tahap permulaan seperti dia. Lainlah kesnya kalau dia adalah seorang pelajar jurusan sarjana linguistik dan kesusasteraan Melayu.

Makcu said...

begitulaa adat, erkk tp kita tidak buleh mengatakan pensyarah kita teruk... krn merekalaaa org yg sanggup berkongsikan ilmu dgn kita yg BUKAN jurusan sarjana linguistik dan kesusasteraan Melayu ini....heheheh...:)

aifaaifa said...

Saya mencari tukang translate (*tukang baca) manga dalam nihongo ke maray-go (bahasa melayu)

Makcu said...

owowhwowhwowho...sy hanya buleh translate bahasa pjajahhh omputih sajaa... pjajah bermata sepettt aku tak leehh translate...tak pahammmm

aifaaifa said...

btw, saya suka lagu yang anda sedang dgr...teringat zaman2 muda..

Indah ku ingat dirimu...!

aifaaifa said...

silap..bukan dirimu Makcu...

Dirinya...________(isi tempat kosong)

Makcu said...

eleh2 anda..mgaku sajalaaaaa !!! memang sy indahhh pun huahauahauahau

hamba said...

hmmm.. Bidasari...

teringat plak dengan crita melayu dulu.. Bidasari lakunan oleh sarimah ngan Jin shamsudin....

Ala-ala snow white gitu...

S. Wan

hamba said...

best jgk crite tu... snow white versi Malaysia

Anonymous said...

senang je kalo jumpe perkataan2 yg x dpt diterjemah, cuma kekalkan perkataan asal tp wat foot note, bawahnye terangkan la ape maksud perkataan yg x dpt diterjemah..lagipun bidasari juga terdapat dalam budaya "penjajah" tu. example:
"Bidasari is a 1965 Malaysian black-and-white romantic-drama film starring Jins Shamsuddin and Sarimah. The film is notable as having dialogue that is written almost completely as rhyming poetry. The story is based on the Malay poem Bidasari which has some similarities with the western fairy-tale of Snow White"
http://en.wikipedia.org/wiki/Bidasari..
well darling angah good work! remaja berilmu wajahnya ayu:)

Makcu said...

hamba:oooouw pminat sarimah rupenyeee hehhehe

Anonymous:iyeee cik...yerlaa nnti aku getau dak2 tuh...suh tgk wiki jaaa ..kaloo aku tak ttgoklaaa...hehhehe...thk u thk u yaahh...

hamba said...

Hmmm.. Minat tu tak la minat sangat.....

Tapi lakonan Sarimah memang best.. evergreen..
kalo tak caya tengok la 'Labu-Labi, Tiga Abdul, Madu Tiga dll'.. Tapi paling best film first dia dlm Ali Baba Bujang Lapok...as 'Marjina'.. hehehe

tambah lg, cun mengalahkan 'makCUNnyer'.. ops.. sori.

Tak macam artis pompuan sekarang.. cuma harap pakaian je 'Seksi-Seksa'.. harapkan kontroversi sana-sini... Lakonan hampeh.. cam kayu, papan lapis, plastik, abestos, fiber, simen,... ish-ish.. terlebih ngumpat plak bln pose nie... tp tu la sebetulnya..

KATAKAN TIDAK PADA ARTIS SEKSI!

Makcu said...

hamba: sarimah mmg cun..uuun uunnn.. tp sy lbih cunn unnn dr dia huhukk....(maap mmg sy riakkk).

artis lani mmglaa papan plastik abestoss..pasl tulaa depa seksi n seksa... plastiklaaa katakan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...