REHAT

ni bukan Amin..jauh lagi Samsuddin..


Sedang enak saya berehat, tiba-tiba saya teringat satu program yang pernah saya ikuti bersama anak-anak yatim dan miskin di daerah Gombak pada beberapa tahun yang lampau. Saya memulakan bicara mesra bersama Amin.

Saya : Amin suka subjek apa?
Amin: Saya suka subjek Bahasa Inggeris gan Matematik…kak….
Saya : Subjek yang Amin tak suka?
Amin : Saya tak suka subjek REHAT kak.. !!!
Saya : Subjek rehat ???
Amin:Aha...subjek rehat...
Saya: Rehatt...??
Amin : Yerla kak.. rehat tuh kan buang masa… saya suka kalo rehat tuh ditukar jadi waktu membaca atau buat latihan matematik
Saya: Apsallaa subjek tu yang paling aku sukaaa minn oi...[dalam hati ]
Saya hanya menelan air liur, senyum kelat sambil mendengar penjelasan yang jujur dan ikhlas dari Amin….

-sedang mendengar: Ode to My Family -The Cranberries

MC: Amin, 8 tahun, tidak suka subjek rehat. Adakah anda suka ...??? adakah saya suka...??? saya demam sebab tu saya rehat...

19 comments:

Mince4AM said...

Hahaha, amin kat kelas PKBP di SK Bukit Diman sgt suka subjek rehat.. dia lagi suka subjek "tak datang sekolah" dan subjek cuti...

Betuah betul mak bapak si Amin Gombak ni ye

Makcu said...

hehehe..mcm tulaa baru namanyaa budak2 berusia 8 thn.. suke subjek rehat @ x dtg sekolaa yey!!..

erkk amin gombak ni, anak yatim piatu, takde makbapak..

pu3 balqis said...

haha,,,
alark.. pesal yang terasa len ja nih..
pu3 pon ska sgt subjek rehat nih..
bukan waktu sek dulu ja.. waktu jadik cikgu pon.. ;)

Brilliant Marjan said...

lucu la si amin ni..tp betul pe dia kata..baik wt aktiviti membaca ke or pape yg faedah la..main2 pn tp yg leh bg cerdas otak..

Seladang said...

Bukan anak 8 tahun tak suka rehat, tapi isu besar negara seperti, Pembunuhan Altantuyya - Pelabuhan Klang - Hakim Linggam - Kerajaan Haram Perak- PPSMI - Hutang Kerajaan Pahang RM 63 juta - Komisyen kapal selam RM 510 juta - semuanya rehat kini, mungkin Haji Hadi Awang tutup dengan isu Kerajaan Perpaduan PAS + Umno!

Makcu said...

pu3 balqis:sayaa pon sukaaaaaaaa...iskk adeke cikgu suke rehatt tak patut:P

brilliant marjan:aaa.. ya kaa... tp sy lagi suke aktiviti rehatt ..lebih cerdas minda hehhe

seladang:tukan motto mereka... buat dan rehat..maklumlaa mereka da lebih 8 thn...bthn2...

*Mawar Nafastari* said...

ye, aku ingat cerita ni.. ko penah citer dulu2 masa kita lepak2 kat "starbucks", gombak tingkat 1 dulu kan? hehe..

aku suka subjek rehat sebab boleh TIDO! haha...

Anonymousle said...

waw demam2 pun buleh membelog.. cayalah..
kau sampai bila2 pun suke subjek rehat kan, kelas start pun kau tetap rehat..:P

Makcu said...

mawarnafastari:yayyayayaa... lepak kat starbucks ni pon merupakan rhat kita.. ek ekk takk aku tak masuk campor...aku tak suke rehat aku suke pg kelass jaa hahauahauh...

Anonymousle: hehhe.. kita nih jgn layan sgt demam2 nih, tak rock kapak aaaa kan..
demam panas.. sok luse baik aa..
apeee.. hah.. whottt...mane ade aku suke sub rehat.. zaman jahiliyyah je aku suke... aku kan da insap bile masuk alam persekolahan yg tinggi hehehhe..

NuR said...

Saya pun suka subjek rehat cikgu!! :))

hamba said...

"syafakillah syifaan ajilan, syifaan laa yughadiru ba'dahu saqaman."

brapa credit hour amik subjek rehat ni?

Makcu said...

nur: yekeeee cikgu....ek mane buleh cikgu suke subjek rehat.. no way.. la'la' la'laaa...


hamba:syukran..berjam2 kreditnyee...:P

azman said...

Erm subjek rehat ek??erm subjek tu yg paling best kn...belum bunyi loceng lg dh tercongok kt kantin beratur nk beli nasi...hehehehe

alizarin said...

Masa masih sekolah:
Loceng belum bunyi, dah sibuk nak kuar rehat
Masa sudah keje : belum kul 1 dah sibuk nak kuar rehat gak.
Bila balik rumah : asyik sibuk nak berehat n nonton tv
Bila agaknya nak buat keje...

Makcu said...

azman:iskk sy ikot amin.. ak sukee subjek rehat hehhehe

alizarin:Masa masih sekolah:
Loceng da bunyi, sy tak kluar rehat... study jaa
Masa sudah keje : suda kul 1 dah sy mantain sibuk keja
Bila balik rumah : saya buat keja rumah...
sy mmg tak rehat.. ek cayaa tak.. cayalaa..

ayie said...

subjek rehat.....
time lapang suka la....
tp time bz mmg x suka rehat....
(sbnrnya x sempat rehat...he.he...)

Makcu said...

sy time lapang n bz mmg sukeee:)

MissGAZA (FasihahAdnan) said...

bagoss buadak Amin ni..
ingat nak buat adik iparla makcu.
=D

kusuka subjek "balik".
ala,
subjek last skali tu...
lagi best dari subjek "rehat"!
=p

Makcu said...

hahhahaa..tuh mg yg paling bestt tuh huhuhu..buat laa jadik adik ipau abg ipau smuaa leeh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...