SEMALAM

Cik E kata nasi ni kena ramas dlu
da bilang, bukak je muka dia
anak jalanan leka bmain
roti leleh versi jakarta
beli mbak..
nyaman mas buahnyaa
dahaga ya
sebesar penumbuk ba'sonya
mcari rejeki
masih lagi nyari rejeki
pilih2 ya bu..
apa yg dibuat pak..
jauh lagi mau jln yah


SEMALAM di Jakarta,
Aku jutawan segera
Semalam di Jakarta,
Banyak bas-bas Parawisata
Semalam di Jakarta,
Gerai bersepah-sepah di kaki lima
Semalam di Jakarta,
Aku lihat anak jalanan bermain suka
Semalam di Jakarta,
Aku lihat rumah mereka rapat & nak roboh saja
Semalam di Jakarta,
Mereka mencari rezeki di kaki tangga
Semalam di Jakarta,
Mereka berusaha untuk berjaya
Semalam di Jakarta,
Aku lihat tiada rempit yang gila
Semalam di Jakarta,
Aku lihat serpihan hotel-hotel Amerika
Semalam di Jakarta,
Aku bukak TV asik-asik Manohara
Semalam di Jakarta,
Aku terkenang kan Malaya
Semalam di Jakarta,
Aku ada rasa...
Rasa apa???
Balik Papan, Jakarta, 3.45 pagi.

~sedang mendengar: Jalan Cinta –Derek Sherinan

MC: Ini bukan sajak satu Malaysia Jakarta

12 comments:

MissGAZA (FasihahAdnan) said...

makcu..
rasa apa tu..?
hehe



bakso spesel satu!
kasi bungkuss sini ya..
=P

D said...

rasa cinta pada si DIA...

kau buleh petik gitar kat tepi gedung cempaka sambil mgalun2kan sajak kau yg puitis ni babe!

Mince4AM said...

semalam adalah sejarah, hari ini adalah rutin, esok adalah masa depan.

btw, puisi bes..straight forward!Tiba-tiba minat rendra pulak ke?

nanti, saya mainkan dengan gitar anti ISA

pu3 balqis said...

huh..
owg kata.. shopping kat bandung best..
apa yang bestnya..?

mboi.. lama lagi ka kat jakarta nuh..? bulan 9 nih sama2 kita ke mesir lak..jom..

makcu sponsor tiket ek...?
=P

Makcu said...

miss gaza: rasa..rasa itulaa...rasa insap eheks

~wadoh ba'so disni kayaknya sebesr penumbuk dong!

D:si dia mana, pandai2la kome ni:P, abisla takleh cari mknla pemuitis2 jalanan nnti, kat cempaka wat pa, jauh kat jakarta, CM KL kan ade!

mince4am:esok mase depan yg tak pasti, Alhamdulillah la kita kat msia ni mewah sgt2 nak dbandingkn gan diorang, ek rendra..eer..sy ni tak reti sgt puisi2 ni, ape lintas kat kpala je!

balqis:aha, soping kat bandung lg murah, org kata, to sama ja, soping kat indnesia mmg murah2 blaka.. yg bandung lebih nyamanla..
ye2 doakan mc ke mesir pulak ye hehhee..

~apo nak sponsor huhuhuk, bulehlaa sponsor tiket wayang padang!:P

ayie said...

semalam di jakarta.....
bila mau balik Malaysia...
mbak...

Jonas said...

Takan la tgk manhora je, kau jgn nak klentong makcu, mcmla tak knai kau, mesti terngganga tgok live konsert kat jogja kan kan!

Makcu said...

ayie:ya..yg itu semalam... pulangnya akan dtg..

jonas:mane ade weih, konsert2 ala2 paris van java pon lom bukak waktu aku sampai, ko jgn mmpitnah, aku da xpi da konsert2 kdunyaan ni!

iYda Juhar said...

sebenier jangan dibuat buat lupa ya..

Makcu said...

ek ek... sebeniorr ni smmua kedunyaan je hehhe

Unknown said...

wah jakarta..aku xpuas g jakarta..nak g lg..nak shopping..pastu nak g bandung lak..shopping lg...hahaha

Makcu said...

ahaa kan aku pon beb..
tp bandung lagi best ar dr segi pmandangan n soping2an

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...