REZEKI

nyari rejeki dgn korannya

Saya. Herdi. Kawan-kawan Herdi. Tepi jalan raya menuju Herritage.

Saya: Berapa umor kamu?
Herdi: Iya, dua belas taun mbak..
Saya: Ya banar...?
Herdi: Iya, masa saya bo’ong..
Saya: Kecil aja deh kamu ini ...
Herdi: Iyaa [tersenyum2 malu].
Saya: Kamu sekolah?
Herdii:Nggak..
Saya: Napa?
Herdi: Nyari REJEKI [REZEKI], itu kok lebih utama! Li’at aja semuanya pun nggak sekola...
Saya: Ibu bapak kamu mana?
Herdi: Di kampung lagian nyari rejeki, kita ama aja mau nyari rejeki yang beda di sini, lumayan mbak!
Saya: Kamu berapa umornya?
Kawan-kawan Herdi: Saya sepuloh taun, Saya lima taun, Saya tiga taun....
Saya: Terdiam [sambil menginsafi diri, iye betulla saya insap!]

~sedang mendengar: Tunggu Aku di Jakarta –SO7

MC: Umur tiga tahun suda datang ke kota besar cari rezeki, masa umur anda tiga tahun anda ke mana?

12 comments:

makLONG said...

semoga dipermudahkan rezeki...

p/s insaf tgk budak2 ni..smoga murah rzeki mereka....amiin!

Makcu said...

sgt.. insap..
umo tiga taun ko katmane?
main salji kat notinghm kan kan..
aku jaa pg mngaji hehhehe...

~doakan aku jugak yee dimurahkan rezki n konsultan ek hhhehe

pu3 balqis said...

wah.. cekap aih makcu ngomong indonesianya...
pasni cakap ja indonesia trus..
untung2 lekat mamat indon sowang nnt..
;P

Makcu said...

hehhehe.untung2 yah kita fasih ngobrol bhsa ini, naik angkutan awammnyaa dikasi murah dong hehhehe..

isk takpelaa.. org msia ramai lg yg tgila2kn i ..hehhe

hamba said...

betul la tu, kata org.. jauh perjalanan, luas pandangan..

Syakkireena a’ kulli na’ma
Ba’ideena anil fattana

err.. bagus la dh insap.. heh

Mince4AM said...

cuba tgk filem " Daun di atas Bantal ". Filem ini banyak memenangi award pd thn 1998. Filem ini adalah adaptasi dari kisah benar. Lakonan hebat Christine Hakim dan anak-anak gelandangan Jakarta, Indonesia. Ini cerita betul realiti anak-anak gelandangan yang mencari rezeki di tengah kota gede Jakarta. Ini bukan cerita yg kurang realistik macam ada apa dengan cinta atau cerita-cerita karut sinetron bawang putih bawang merah bawang kelabu asap.

Anonymousle said...

betul ke kau da insap??

patutla org indon buleh cepat mesra dgn kau ye..

Makcu said...

hamba:ye yee insap..insap...

mince4am:aha sy da tgok film ni mase sekola dlu.. mmg myentap jiwa, dlm film skit je yg kita nampak, tp realiti bile kita btul2 ade kat sane, kat tenpat budak2 jalanan ni, main2 tgh2 jln, cari rezeki tgh2 jln.. mmg mginsapkan!

Anonymousle : btul, takan aku tipo kot, psl tula aku senang berurusan gan cowok2 n cewek2 seberang!

Atebaite said...

eleh insap 2 minit je tue..pastu poya2 blk...udahla..tau sgt perangai ko cimah mummy oiiiii

Makcu said...

2 minit pon kira insaplaaa...
oklaa tuh.. dr takdee hhehehehe..
nak MAC..nak MAC jugakk!!!

Paksu said...

terel la awak sembang Indon! Blaja katne?

Makcu said...

hehheee.. dia automatik je jadi terer...paksu pon leh jugak jadi terer automatik bile pi sana..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...